Follow Me @eryna82

05 September 2007

apekah

mood: sakit :x
selected track: siti nurhaliza - pejam matamu :$

ader 2 isu yang nk aku tulis kt sini..1 pasal kesihatan n 1 lagi pasal isu agama.. tujuan aku just nak beri pandangan dan berkongsi pengetahuan :D.. mula² kite cite pasal kesihatan.

sape dah kene chicken-pox (not demam campak ok!) angkat tangan?? :D aku dah kene time tingkatan 3 dulu..almost a week jugak la dok umah, dah la time azab besar, nak amek PMR.. :x smpi skang nie parut² campak tue still ader :$ tp menurut mama, lebih baik kene time kecik² coz kalo kene time dah agak berusia, chicken-pox tue akan lebih lebat and lebih sakit..alhamdulillah la aku dah kene awal, sebab memang sakit. macam kes aku 4 hari jugak la tak bangun. so pada kengkawan yang belum kene tue, berwaspada la ekk :p




pastu ader orang cakap, kite akan merasai penyakit chicken-pox nie skali seumur hidup. maknanya biler dah kene skali, xkan kene lagi kan? tapi untuk makluman kawan² semua semua itu hanyalah MITOS semata-mata. menurut mama, kebarangkalian untuk dijangkiti semula chicken-pox itu tetap ada, tetapi rendah dan jarang² berlaku..

satu perkara lain yang menakutkan aku apabila mendapat tahu yang sesape yang dah kene chicken-pox..terdedah kepada penyakit lain iaitu kayap or dalam bahasa perubatan dipanggil Shingles :o

from satu forum yang aku baca
"Shingles atau orang melayu panggil Kayap. Tak kira kayap ular ker atau bermacam² lagi kayap mengikut bentuk rash atau blister tu berbentuk pada badan. Jadi sapa² yg pernah kene Chicken Pox memang ada kebarangkalian pada kemudian hari untuk kene Kayap. Very painfull indeed. Kayap tidak berjangkit kepada orang lain tidak seperti yang orang fikirkan tetapi jika anda tidak pernah kene chicken pox haaa nanti berjangkit dengan orang kene kayap terus anda kene chicken pox. Tapi jika anda pernah kene chicken pox takkan berjangkit kene kayap plak. Satu lagi orang kata kalau kene kayap ular, jika kayap tu bercantum bahaya tuh.. boleh membawa kematian. Sebenarnya outbreak virus dari central nervous system berlaku hanya pada one part of body samada kiri atau kanan dan jarang2 berlaku pada kedua2 bahagian CNS. Jika berlaku memang sakitnya unbearable laaa.."
eishhh menakutkan :x..sape ader pengalaman, leh kongsi :D



citer kedua adalah email 1 gambar sorang student vet (rasernyer la :p sbb U kt mesia nie UPM jer offerkan? kalo aku salah, sila beritahu :)) memegang khinzir yang tersebar luas diinternet. bagi orang yang cetek ilmu agama seperti aku, tengok mende² macam nie boleh mendatang kemusykilan yang banyak + tinggi. kemudian menyusul satu email penjelasan daripada seorang dr.vet UPM yang menjelaskan kedududakn sebenar disebalik gambar² itu.

pelbagai pendapat orang yang aku baca sama ada melalui carian diinternet dan response reply daripada rakan sekerja apabila aku fwd email dr.vet tue dikalangan muslim dengan harapan aku juga boleh memperoleh sesuatu pelajaran dan penagajaran daripadanya. my boss berikan pendapatnyer seperti ini:
"secara peribadi saya tidak setuju dengan penjelasan profesor itu. Secara umum, kita faham tugas seorang vet. tapi tidak sampai satu tahap boleh melayan anjing dan babi seperti anak kita. Yang dipertikaikan oleh org ramai bukan tugas mereka sebagai vet, tetapi perbuatan yang ditunjuk dalam photo itu boleh membawa mesej yang salah. Although they are vet, they still need to observe hukum Allah. Mengenai hukum menyucikan najis perlu dirujuk pada nas yang sahih dan orang yang arif tentang hal ini. Ada sebab mengapa Allah menghukum penyucian najis berat sebegitu - bukan utk mendirikan solat semata-mata kerana Islam bukan berkitar pada solat saje. Ia juga ada kena mengena dengan kesihatan juga."

mari kite membaca pandangan + pendapat secara ilmiah yang ditulis oleh sitilina dan penjelasan oleh ustaz hasrizal, dengan harapan dapat membuka sedikit overview (seperti aku yang cetek ilmu ini) tentang isu yang hangat diperkatakan.

semoga kita dapat menilai apa juga yang masuk ke dalam minda, kerana hanya kita sahaja yang mampu melaksanakannya :D dan memperoleh sesuatu daripadanya :D

1 comment:

  1. Hi,

    I just went to the doctor today and he said I have shingles.
    He has given me the usual drug, Zovirax, 5 tabs a day, for it.

    The Chinese call it "snake", and the Malays, "kayap ular".

    Both the Chinese and the Malays believe the "head" of the snake
    must not be allowed to meet its "tail". This means the rashes
    should not be allowed to complete a full circle around the
    lower abdomen.

    I do not know if this is a myth or legend, but what might
    the people here think ?

    Thanks,

    Tham
    Kuala Lumpur

    ReplyDelete

Hey you! Thanks for your 2cent! Appreciate it!