Follow Me @eryna82

06 June 2009

success measurement?


mood: -riang berjumpa kawan lama-
selected tracks: ShiNee - Stand by Me

(dalam kepala nk story-morry pasal kenduri kawen tapi i'm no that kind of blogger. so abaikan cerita pegi kenduri kawen kawan-kawan. yang penting i have a blast time with them~)

topik hari ini pasal kejayaan. bukan nak tanye kejayaan tue apa, cuma curios macam mana seseorang (including me & anda yang sedang membaca nie~) dalam measure kejayaan. tayah tengok kejayaan rang lain. tengok pada kejayaan diri sendiri. apa yang buat anda rasa anda sudah berjaya?

ada certain people will think bile kerjaya mantap, ada cash berkepuk-kepuk dalam bank, great life merupakan satu kejayaan. dari sudut lain, kejayaan diukur dengan berjaya mendapat 4 flats dalam cgpa di universiti, ada segulung ijazah/masters/phd and tak kurang jugak yang kata kejayaan cukup dengan kebahagiaan dalam hidup.

subjektif kan?


i think ukuran kejayaan tue berbalik kepada diri sendiri. kalo ikut definisi kejayaan boleh ditakrif dan diukur dengan kepuasan apabaila terhasilnya sesuatu. sekiranya kita berpuashati dengan hasil daripada kerja yang kita lakukan, maka kita sudah dikira berjaya.

contoh; anak kecil yang menyebut perkataan pertama boleh dikata berjaya oleh ibubapanya. satu pencapaian. apatah lagi bila anak pulang dengan lulus dengan cemerlang dalam pelajaran. tue pon dipanggil kejayaan. menguruskan kewangan bulanan yang baik hingga gaji bulan seterusnya pon boleh kira satu kejayaan. so banyak faktor yang menyumbang dalam mendefinisikan pengukur satu kejayaan itu. yang penting how we look a it. bukan measuring it by material semata-mata.

semalam i come across to this article. Mereka merupakan CEO syarikat yang terkenal and antara orang yang terkaya di dunia. Ada antara mereka not a collage grads even ada yang tak habis sekolah pon. from what i read, they gained themself from expreience. think outside the box; being niche; didn't afraid to be different.

source: Yahoo
Copyrighted, Business Week. All rights reserved.
from what i found, kita boleh nampak tak semesti takde degree, tak pandai sekolah; kejayaan tue satu perkara yang mustahil. salah itu.

Ada insan yang dilahirkan genius tapi kurang berjaya dalam hidup. apa yang penting adalah determination, passion dan effort untuk mencapai kejayaan.

then, aku teringat conversation antara kawan aku minggu lepas, otw to kuala lipis. she do mention pasal adik bongsu yang baru habis spm. her brother need encouragement untuk terus sambung pelajaran eventho result kurang memuaskan, tapi my friend ada mention yang abang dia eventho' tak ada degree tapi berpeluang menjelajah ke negara orang lain.

have a degree or be in higher education bukan kayu pengukur sebenar dalam menentukan kejayaan. bonus kalo kita cemerlang dalam akademik dan menambahkan keyakinan untuk mencapai kejayaan seterusnya. what i can say, ia bukan faktor penentu tapi faktor penyumbang.

if you watch cerekarama tonight, that shows the determination Abam to success eventho' he failed many times. that's called determination to success. ;)

that's all for tonight. i do hope anyone can share their thoughts regarding this matter. i do have couple of topics that need to be discuss.

jumpa di lain lembaran ;)

2 comments:

  1. herm, ntah..
    aku rasa aku belum berjaya lagi. banyak lagi target aku yang aku belum dapat capai.

    i think my life in a slump right now. i feel de-motivated each day, i hate myself, but i just go on living my life. nak layan perasaan sayu mayu ni tak kemana kan~

    huhu lagi pon aku jenis yg go with the flow..

    ke sebab aku gemini, slalu cepat bosan.. and always unsure with oneself!

    huhhee huhhee *gaya pernafasan perempuan nak branak ke??*

    tak membantu langsung komen aku ni~

    ReplyDelete
  2. kalo nak ikut target, sape-sape pon rase mcm failure je.

    (aku pun hidup terumbang-ambing lagi)

    ape kate kite set daily target. so kurang sket kecewa pada diri sendiri.

    ReplyDelete

Hey you! Thanks for your 2cent! Appreciate it!