Follow Me @eryna82

22 August 2008

.perihal.public.transport.

mood: -ntah-
selected track: search & wings - gemuruh

actually semalam lagi nk tulis posting pasal public transport nie (after baca berita mutakhir) tapi tunngu hari nie sebab sure sume paper arus perdana akan cover cerita nie & ader gambar besar :p




aku tak sebelahkan mane2 parti politik (hatta tak mendaftar sebagai pengundi pun LOL) tapi apa yang berlaku semalam dan hari nie strategi politik ke? sampai kene pegi naik komuter.. tue baru kene berdiri dalam komuter..belum kene tunggu berjam2 dalam train yang tersangkut ditengah-tengah landasan atas angin dalam keadaan sesak dan tiada air-cond..


aku bukan ape..masalah public transport nie dah lame..dari zaman aku naik bas mini ngan mama lagi..tak penah habis..dulu aku memang akan kemana-mana dengan public transport sebab aku takderk pilihan lain nk bergerak..yer la time tue mane ader lesen kete, xkan nk kuar pegi pustakaan negara (time sekolah dulu) kene abah hantar..maka pilihan terbaik ialah panjat la segala public transport yang ada yang boleh buat aku sampai ke destinasi

skang bile aku dah boleh drive sendiri, baru aku paham kenapa aku rela diri aku tersangkut dalam jammed KL nie berjam2 pon..sebab utama aku tersangkut dalam kereta sendiri, at least dalam kereta aku boleh duduk, boleh pasang air-cond ikut suka, dengar & nyanyi kuat2 ikut radio, boleh toleh kiri-kanan tengok kereta lain, makan tanpa rasa gusar & risau etc..

tapi kalo dalam public transport esp Putra LRT, KTM Komuter, Bas? (aku tak penah lagi ader pengalaman tersangkut ngan STAR LRT)..mesti takderk orang nk buat mcm tue kan? sure orang kate gile ape budak nie..dah la semua orang stress tunggu berjam2 + berebut nak masuk + berdiri + tersangkut + sesak + bau peluh (esp peak hours balik keje)..mcm2 la..aku punya pengalaman tue sume..sampai dah naik lali sebab at that time aku dah takderk pilihan lain..

lagi kesian kalo ader ibu-ibu mengandung naik train PUTRA LRT, kadang-kadang manusia nie nak kate takderk hati & perasaan boleh jugak..korang sure ingat iklan adlin aman ramli naik train kan?..itu realiti..tapi aku paham la jugak..mayb orang yang duduk tue letih sangat, or ader sakit dalaman yang kite tatau, sakit yang buat dier takleh berdiri lame ke..kite tatau masalah orang.. kalo korang yang rajin naik public transport mcm aku dulu, korang tau la azab dier camane..hehe

mujur ader en.goggle yang memudahkan aku untuk cari info kalo nak pegi mane2 ngan public transport..at least tak la sesat sangat..tau nk turun station mane, naik bas no. brape, nk kene tukar bas ke tak..skang pun even aku drive sendiri, masih perlukan en.goggle untuk tau direction ke satu-satu tempat

aku hargai usaha Pak Lah untuk ambil tahu masalah rakyat..tapi kenapa sekarang? kenapa time2 nk pilihanraya lagi? (walaupun hanya pilihanraya kecik)..tambang public transport makin naik tapi service tahap tue jugak..tue belum amek kira teksi ngan bas express lagi..sape2 skolah kat UTM Skudai dulu tau la mcm mane teksi dier beroperasi..sebab ape kami masih guna? sebab takderk pilihan lain..

anyway aku harap usaha Pak Lah untuk mengatasi masalah public transport nie dipermudahkan.. korang boleh la bace pengalaman bile Pak Lah naik public transport kat sini, sini dan sini (kalo link dah mati, pandai2 la cari kat archive surat khabar arus perdana)

p/s: pak lah umum harga minyak petrol turun 15 sen esok..(strategi jugak ke nie?)..shoot! aku baru isi minyak pagi tadi.... -adehh- tapi alhamdulillah..turun jugak..ingatkan xmo turunkan dah ;)

4 comments:

  1. ingatkan 50 sen rupenye 15 sen.. tolak pi mai pi mai same jer.. barang x turun lagi.. hujan jer yg turun hari2

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah la at least ader la sikit dari takderk langsung..(dan berharap akan terus turun bawah RM2)

    PM dah suruh peniaga turun harga barang (suruh belum tentu diorang buat..hehe)

    ReplyDelete
  3. haah, at least ade turun tu ok la. barang yg xmo trn harge tu lg terok

    ReplyDelete
  4. harga makanan la yg nk kene turun..

    dah nk puasa nie :)

    ReplyDelete

Hey you! Thanks for your 2cent! Appreciate it!