Follow Me @eryna82

18 March 2015

#EmosiHariSelasa

Mood : #emositerlebih
Selected track : MOJO - Dahsyat




YES! EMOSI SAYA TERLEBIH SEMALAM!

EMOSI KURANG BAIK! 

AURA -VE! 

AURA TAK SIHAT!

*hamek kau aku tulis in capital lagi*

EMOSI #1

SEBAB : Kene dengar bebelan "cik puan mem besar"

PUNCA : budak-budak lelaki ni tak reti ada kat meja masing-masing kol 9:00 pagi. lepas dia dengar budak-budak ni still ada kat cafe, lagi la panjang harakat bebelan. orang lain yang dah ada kat meja dari 8.30 pagi la yang kene dengar semua bebelan tu. bingit tau! panas hati sama!

AKIBAT : tak pasal-pasal lepas ni, nak pegi mana-mana (kecuali toilet) kene tulis buku! dekat white-board depan pintu masuk pun liat nk tulis, ni nak kene tulis buku pulak! memang hmmmmmmmmmmmmmmmm la!

IMPAK : pemantauan hari ni, semua duduk kat meja tak bergerak-gerak dari pagi~

EMOSI #2


Emosi yang ni related dengan gambar tapi tak related dengan aku. and aku tatau wajar ke aku emosi terlebih. kalau ikut dasar humanity memang wajar la kot!

just imagine ekk, rumate aku whatsapp dia muntah teruk hari ahad melarat ke isnin sampai tak larat nak pegi keje so dia EL. siap ada darah dalam muntah. ok fine.

aku suggest suh pegi klinik sbb sayangkan amek cuti rehat. kalau dh memang tak larat kan? pada aku wajar je dapat MC kot. then dia mention selasa alang-alang dah ada appointment dengan klinik kesihatan (i won't mention which one in putrajaya) so dia decided selasa punya check-up she will mention all the sickness, dizziness,  nausea to the doc and initially hopefully she will get MC for tomorrow. ok fine. end of ISNIN.

selasa. dengan kes emosi #1 tu di pagi hari dh spoiled mood aku, rumate whatsapp 11.50 pagi bagitau dia tak dapat MC and dia decide amek cuti.

WTF???? emosi aku pun mula la tak stabil gaya orang mood-swing! dia mention doktor tu senyum and cakap itu normal untuk orang yang pregnant.

OK! FINE!. aku paham bab morning sickness is NORMAL for most early pregnancy TAPI TAK SEMUA OK! TAK SEMUA! orang larat nak harung sickness, dizziness,  nausea. dengan keadaan dia 1st timer and dh berbaldi-baldi muntah ko expect dia larat ke nak masuk office lepas lunch and buat keje? korang ingat dia boleh fokus dekat kerja lepas setengah hari dok menunggu dalam klinik kerajaan?

lepas tu dengan keadaan toilet kat pejabat ni bukan dekat-dekat sebelah bilik..boleh terburai muntah sebelum sempat sampai toilet. kalo dah 2 3 4 5 6 kali muntah, ingat larat nak ulang pegi bilik air? alangkan kita yang sakit perut cirit-birit pun tak larat nak ulang bilik air, inikan pulak preggy-mommies!

memandangkan bilik kami orang ni ada koridor makanya aku cakap kalo tak tahan sangat nak muntah, muntah je kat koridor luar tu. lepas tu simbah dengan air. lantak la kan? nak buat macam mana lagi. kita kawan-kawan ni bantu la setakat mana mampu.

my point is bukannya nk highlightkn sangat early sickness tu. sebab NORMAL for most mommy-to-be that i meet menghadapainya TAPI kewajaran to-get and not-to-get MC. yang aku perasan & alami sendiri, KK memang liat nak bagi MC. fine la kalo procedure diketatkan untuk mengelak penyalahgunaan. i'm not gonna deny on that. tapi kalo dh bakal-mommy-to-be berbaldi-baldi muntah sampai lembik and tak dapat MC, then aku rasa something wrong somewhere la kan?

aku whasapp group divas (*since ada ibu-ibu) and tanya pendapat & pengalaman mereka and surprisingly ibu-ibu respond:

respond ibu #1 : "TAK BAGI. Diorang hati kaudu. Jangan tanya kaudu tu apa!"

respond ibu #2 : "Aina, diorang pukul rata je semua kes...bagi dia semua orang sama..klu orang lain boleh nape ko x boleh"

respond Aina : WTH?????

aku yang tak beranak ni tengok orang muntah pun seksa. tambah pulak yang mengadap! homai. mana pegi humanity??? sikit pun dah takde ke?

to be honest eventho i'm in the same sector, dengan pegalaman aku yang penah kene pandang atas bawah bila masuk bilik MO, pengalaman jumpa pegawai perubatan layan acuh tak acuh (refer ini), aku rela la pegi bayar kat doktor klinik swasta for a sake of getting humanity TREATMENT! TREATMENT!

Tak ada niat nak berlagak dengan duit gaji n mampu bayar klinik swasta. bukan tu niat aku. aku hanya berniat untuk mendapatkan rawatan dengan sikit SIKAP & RASA humanity. Tak hadap sangat pun MC tu. Pada aku doktor lebih tahu in what condition untuk layak dapat atau tak. kalau betul tak layak dapat MC then explained why, benda boleh bawak bincang. Bagi time-slip. habis cerita. ni kalau dah respond "tu normal la for pregnancy" evento rumate dah mention muntah 2 3 4 5 6 7 kali sampai lembik, maksudnya apa tu? normal ke muntah sampai lembik & expect dia boleh bangun pegi office lepas tu?

*aku mampu geleng kepala dengan situasi ini* sungguh unexpected *

Kesimpulan : money-talks. invest more to get something better. even its just for an attitude.

byeome!

p/s: rumate sorang lagi pegi KK hari ni due to her so-bad cough. after spending 4 hours in the KK (not mentioning which one again), she get time-slip. no MC. evento batuk sampai nak tercabut anak tekak! and she take her annual leave. see! get my point?

wajar la kan aku emosi?

No comments:

Post a Comment

Hey you! Thanks for your 2cent! Appreciate it!